Armpje drukken voor Emmanuel Macron en de vakbonden. Brigitte Macron breekt met Elle alle verkooprecords
Rond het middaguur gaf de Franse president Emmanuel Macron een persconferentie. Hoewel je, de media volgend, de indruk zou kunnen krijgen dat hij in Frankrijk een enorme omwenteling teweeg bracht, wordt het steeds duidelijker dat alleen zijn keuze voor Brigitte echt een verschil maakt. En het feit dat Macron niet een partij met leden achter zich had. In Nederland vinden we dat in het geval van Geert Wilders niet echt een voordeel.
Macron haalde in de eerste ronde van de presidentsverkiezing 24,1 procent van de stemmen. In die ronde deden nog 11 kandidaten mee. Omdat in de tweede en laatste ronde alleen de beste twee kandidaten verkiesbaar waren, Macron en Le Pen, haalde hij daar 66,1 procent. Gecorrigeerd voor blanco en ongeldige stemmen en onthoudingen, eindigde hij in werkelijkheid op de 1e plaats met 43,6 procent.
25,44 procent van de kiesgerechtigden deed niet eens mee.
Wat maakt vandaag zo bijzonder? Macron maakt in zijn persconferentie bekend hoe hij de arbeidsmarkt zal hervormen. Tijdens zijn verkiezingstoernee was dat één van zijn beloftes. Hij wil een einde maken aan, citaat: ‘decennia van inertie.’
Een Franse president die wil tornen aan de rechten van werknemers kan zijn borst nat maken. Hij vindt de vakbonden op z’n weg, OPZIJ waarschuwde er al eerder voor. Die vakbonden werden vanochtend al door hem bijgepraat, de CFDT noemde ze ‘een grote teleurstelling.’ De eerste staking is aangekondigd, voor 12 september. Macron heeft als president het mandaat om veranderingen per decreet op te leggen, hij kan de Assemblée passeren en hij is dat ook van plan.
Dus komt hetnu neer op één op één armpje drukken van Macron en de vakbonden. Wie geeft de eerst krimp?
Intussen zijn van de Franse Elle met het eerste interview van Brigitte Macron al ruim een half miljoen exemplaren verkocht. Zoiets gebeurde tien jaar geleden voor het laatst. En het is nog niet de eindstand.